Tietoturvaseloste
Tietosuojaperiaatteemme
Henkilötietojen käsittely O`Live Care Oy/Kastanja
O`Live Care Oy on sitoutunut suojaamaan yksityisyyttäsi. Noudatamme kaikessa toiminnassamme voimassa olevaa henkilötietojen käsittelyyn liittyvää lainsäädäntöä ja lisäksi kunnioitamme odotuksiasi tietojesi käsittelyssä. Luottamuksesi on meille erityisen tärkeää.
Kaikki tiedot, jotka annat meille pysyvät luottamuksellisina. Luottamus ja vastuullisuus ovat toimintamme kulmakiviä ja siksi meille on ensisijaisen tärkeää, että asiakkaamme sekä muut sidosryhmämme ymmärtävät ja saavat läpinäkyvästi tietoa siitä, miten käytämme heidän henkilötietojaan.
Tässä annamme sinulle kokonaiskuvan siitä, miten käsittelemme henkilötietojasi. Mikäli et löydä hakemaasi tietoa tai sinulla on joku erityiskysymys koskien tiettyä asiaa, mikä askarruttaa, vastaamme mielellämme ja voit olla meihin yhteydessä kirjeitse tai sähköpostitse. Yhteystiedot löydät tämän tiedotteen lopusta.
Pyydämme sinua huomioimaan, että lainsäädännön muuttuessa tietosuojakäytäntömme saattavat myös muuttua. Huomaathan, että löydät ajantasaiset tiedot aina tältä sivustolta.
Tässä kerromme yksityisyyden suojaa koskevan yleisen tietosuojapolitiikkamme. Huomioithan kuitenkin, että eri liiketoiminnoillamme on omat tietosuojaselosteet, joista saat lisätietoa siitä, miten henkilötietoja käytetään juuri kyseisen liiketoiminnan tuotteissa ja palveluissa. Huomaathan lisäksi, että toimimme henkilötietojen käsittelijänä, jolloin toimimme rekisterinpitäjän, kuten VARHA:n, kunnan / kaupungin / maakunnan tai sairaanhoitopiirin, määräysten mukaisesti.
Henkilötietojen käsittelyn yleisperiaatteet
Noudatamme toiminnassamme seuraavia henkilötietojen käsittelyn yleisperiaatteita:
Lainmukaisuus, kohtuullisuus ja läpinäkyvyys
Käsittelemme henkilötietoja aina lainmukaisesti, eli käsittelylle on aina olemassa oikeusperuste. Lisäksi pidämme aina huolen, että sinun ja muiden rekisteröityjen oikeudet ja vapaudet toteutuvat osana henkilötietojen käsittelyä. Henkilötietojesi kerääminen ja käsittely tehdään aina tiettyyn määritettyyn käyttötarkoitukseen, josta sinua tiedotetaan osana henkilötietojesi keräämiseen liittyviä toimenpiteitä. Tiedottaminen henkilötietojen käsittelystä tehdään tietosuojaselosteiden avulla, jotka löydät myös tämän sivun alalaidasta.
Käyttötarkoitussidonnaisuus, tietojen minimointi ja säilytyksen rajoittaminen
Keräämme ja käsittelemme ainoastaan tiettyä käyttötarkoitusta varten välttämättömiä henkilötietoja. Henkilötietojasi säilytetään tunnistettavassa muodossa vain niin pitkään kuin niiden käsittelylle tällaisessa muodossa on olemassa tarve. Tietojen säilytysajat perustuvat pääosin olemassa olevaan erityislainsäädäntöön, kuten sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen potilasasiakirjoista (289/2009) ja lakiin sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015).
Täsmällisyys
Pidämme henkilötietosi täsmällisinä ja ajantasaisina. Epätarkat tai virheelliset tiedot poistetaan tai oikaistaan kohtuullisia toimenpiteitä käyttäen.
Eheys ja luottamuksellisuus
Henkilötietoihin sovelletaan salassapitovelvollisuutta ja niitä käsitellään aina luottamuksellisesti. Tämä varmennetaan asianmukaisilla teknisillä toimenpiteillä, joiden avulla estetään tietojen luvaton ja laiton käsittely. Näiden toimenpiteiden avulla varmistutaan lisäksi, ettei henkilötietoja menetetä, muuteta tai tuhota vahingossa.
Mitä henkilötietoja keräämme ja käsittelemme?
Keräämme sinusta vain tiettyihin laillisiin käyttötarkoituksiin tarpeellisia tietoja, joiden avulla voimme varmistua, että saat parasta mahdollista palvelua. Työnhakijoilta kerätään rekrytoinnin kannalta välttämättömiä tietoja, työntekijöiltä työsuhteen kannalta tarpeellisia tietoja ja yhteistyökumppaneilta yhteyshenkilön tarpeellisia tietoja.
Tarkemmat tiedot henkilötiedoista sekä niiden käsittelystä löydät tietosuojaselosteista sivun alalaidasta.
Miksi käsittelemme henkilötietojasi?
Käsittelemme henkilötietojasi tarjotaksemme sinulle palvelujamme ja hoitaessamme asiakassuhdettamme. Keräämme, säilytämme ja käytämme asiakkaita koskevia tietoja myös asiakasviestintään, asiakkaan tunnistamista ja yksilöintiä varten sekä viranomaisille tapahtuvaa lakiin perustuvaa raportointia varten.
Työnhakijoiden osalta keräämme tietoja työnhakuprosessin tarpeisiin. Työntekijöiden osalta keräämme tiedot, joiden avulla kykenemme hoitamaan työnantajan velvoitteet työsuhteeseen liittyen.
Millä perusteella käsittelemme henkilötietojasi?
Henkilötietojen käsittelyn on perustuttava laissa olevaan yhteen tai useampaan oikeusperusteeseen. Tässä avaamme ne oikeusperusteet, joihin me nojaudumme, kun käsittelemme henkilötietojasi. Emme kerää tietoja, jotka eivät ole tarpeellisia käyttötarkoitukselle.
Sopimus
Mikäli olet kanssamme sopimussuhteessa, tämä on tietojesi käsittelyn keskeinen käsittelyperuste. Tietojasi käsitellään sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai sopimusta edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi pyynnöstäsi.
Suostumus
Suostumus on oikeusperusteemme esimerkiksi sähköisessä suoramarkkinoinnissa. Suostumusta käytetään vain tiettyihin nimenomaisiin käyttötarkoituksiin ja mikäli käyttötarkoitus muuttuu, eikä toinen käyttöperuste ole voimassa emme käsittele tietojasi ilman uuden suostumuksen hakemista.
Rekisterinpitäjän oikeutettu etu
Rekisterinpitäjän oikeutettua etua käytetään henkilötietojen käsittelyn perusteena työntekijöiden osalta muun muassa organisaation riskienhallinnan toimenpiteiden suorittamiseen. Asiakkaiden osalta rekisterinpitäjän oikeutettua etua käytetään oikeusperusteena, kun asiakkaille markkinoidaan olemassa olevaan sopimukseen liittyviä palveluita, eikä markkinointia tehdä sähköisenä suoramarkkinointina.
Lainmukainen velvoite
Henkilötietojen käsittelyyn liittyy useita lainmukaisia velvoitteita, asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, työntekijöiden ja työnhakijoiden tietojen suhteen.
Huomaathan, että tarkempaa tietoa henkilötietojenkäsittelyn oikeusperusteista löydät tietosuojaselosteista.
Kuka käsittelee henkilötietosi?
Tietoihisi pääsevät ainoastaan ne henkilöt, joiden työtehtävien suorittaminen vaatii sen. Käytössämme olevat tietojärjestelmät tukevat käyttöoikeuksien hallintaa, jonka avulla valvotaan ja seurataan henkilötietojesi tarkastelua ja käyttöä. Lisäksi koulutamme henkilökuntaamme säännöllisesti ja he ymmärtävät luottamuksen ja rekisteröidyn (esim. asiakkaan) yksityisyydensuojan merkityksen. Näin turvaamme tietojesi luottamuksen koko niiden käsittelyn elinkaaren ajan.
Miten suojaamme henkilötietosi?
Tietojasi suojataan asianmukaisten teknisten ja organisatoristen toimenpiteiden avulla. Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa:
- Tietojen säilyttäminen kulunvalvonnalla suojatuissa tiloissa;
- Tietojen käytön rajaaminen käyttövaltuuksin;
- Tietojen turvallisesta käytöstä ohjeistaminen organisaatiossa; ja
- Tietojen asianmukainen varmentaminen ja suojaaminen
- Tietojen käsittelyyn ja tietosuojaan liittyvien toimintatapojen kouluttaminen työntekijöille
Käyttäessämme ulkopuolisia palveluntarjoajia tai muita kolmansia osapuolia huolehdimme tarkkaan yksityisyydensuojasta. Vaadimme näiltä palveluntarjoajilta luottamuksellisuutta ja lain noudattamista sekä sitoutumista organisaatiomme tiedonkäsittelynperiaatteisiin ja käytöntöihin. Emme salli kolmansien osapuolten käyttävän tietoja omiin tarkoituksiinsa tai myyvän niitä.
O`Live Carella on olemassa toimintatavat, joiden avulla hallitaan epätodennäköisiä, mutta mahdollisia henkilötietojen tietoturvaloukkauksia. Näiden toimintatapojen tarkoituksena on tunnistaa mahdollisimman tehokkaasti henkilötietoihin kohdistuva tietoturvaloukkaus ja minimoida siihen liittyvät vahingot.
Henkilötietojen tietoturvaloukkauksella tarkoitetaan tietoturvaloukkausta, jonka seurauksena henkilötietoja päätyy sellaisen henkilön käsiin, jolla ei ole niiden käsittelyyn oikeutta tai tilannetta, jossa ne esimerkiksi tuhoutuvat. O`Live Care ilmoittaa henkilötietojen tietoturvaloukkauksista aina tietosuojaviranomaiselle, sekä tarvittaessa myös rekisteröidyille eli sinulle.
Mikäli havaitset O`Live Care koskevan henkilötietojen tietoturvaloukkauksen tai muun tietosuojaan liittyvän ongelman ilmoitathan siitä O`Live Caren tietosuojavastaavalle liitteenä olevalla lomakkeella. Kiitos.
Kenelle luovutamme henkilötietosi?
Henkilötietojasi luovutetaan ainoastaan lain sallimissa rajoissa. Tietoja luovutetaan muun muassa viranomaisille, kuten Kelalle ja AVI:lle. Emme missään tilanteessa myy tietojasi ulkopuolisille tahoille. Lisätietoja rekisterikohtaisesta tietojen luovuttamisesta löydät tietosuojaselosteistamme.
Miten kauan henkilötietosi säilytetään?
Noudatamme tietojen säilyttämisessä lakisääteisiä velvoitteita. Kun henkilötietojen säilyttämiseen liittyvä velvoite poistuu, poistamme tai anonymisoimme tietosi.
Mitkä ovat oikeutesi?
Alla olemme kuvanneet oikeutesi ja niihin liittyvät periaatteet:
- Oikeus saada pääsy tietoihin
Sinulla on oikeus saada vahvistus siitä, onko henkilötietojasi käsitelty rekisterinpitäjän toimesta sekä jäljennös henkilötiedoista. Jäljennös toimitetaan joko sähköisesti tai asiakirjana postitse. - Oikeus tietojen oikaisemiseen
Sinulla on oikeus pyytää meitä oikaisemaan sinua koskevat epätarkat tai virheelliset tiedot. Tiedon virheellisyys ratkaistaan tapauskohtaisesti sen perusteella, onko tieto käsittelyn tarkoituksen kannalta virheellinen (tarpeeton, puutteellinen, vanhentunut). - Oikeus tietojen poistamiseen (”oikeus tulla unohdetuksi”)
O`Live Care on lähtökohtaisesti velvoitettu säilyttämään henkilötietojasi erinäisten lakiin ja muihin määräyksiin perustuvien velvoitteiden vuoksi. Voit kuitenkin pyytää tietojasi poistettavaksi ja ne poistetaan, kun niiden säilyttämiseen liittyvä lakisääteinen velvoite poistuu. - Käsittelyn rajoittaminen
Sinulla on oikeus tietyissä laissa määritellyissä erityistilanteissa pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista. - Käsittelyn vastustaminen
Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä, kun käsittely perustuu rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun tai mikäli henkilötietojasi käsitellään suoramarkkinointia varten. - Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
Sinulla on oikeus pyytää tietosi koneluettavassa muodossa siirrettäväksi eteenpäin toiselle palveluntarjoajalle. Tämä oikeus koskee niitä tietoja, jotka ovat elektronisessa muodossa ja joiden käsittely perustuu suostumukseen tai sopimuksen täytäntöön panemiseen. - Oikeus peruuttaa suostumus
Niissä tilanteissa, joissa henkilötietojesi käsittely perustuu suostumukseen, sinulla on oikeus peruuttaa suostumuksesi, milloin tahansa. Suostumuksen peruuttamisen jälkeen kyseinen suostumukseen perustuva käsittely lopetetaan. - Oikeus tehdä valitus viranomaiselle.
Mikäli katsot, että emme ole käsitellyt tietojasi voimassa olevaa lainsäädäntöä noudattaen, voit tehdä valituksen tietosuojaviranomaiselle.
Käyttääksesi oikeuksiasi toimi seuraavasti:
- Tulosta ja täytä liitteenä oleva lomake
- Ota kopio passistasi tai muusta tunnistusasiakirjastasi (kuten henkilökortista)
- Voit toimittaa lomakkeen ja tunnistautua jollain seuraavasta tavasta:
- Toimita lomake sekä kopio tunnistusasiakirjasta O`Live tietosuojavastaavalle osoitteeseen Hippenpiha 2, 20400 Turku
- Mene lomakkeen sekä tunnistusasiakirjan kanssa O`Live Care Oy Kastanjan toimipisteeseen, jossa Kastanjan työntekijä varmistaa henkilöllisyytesi. Hän toimittaa täytetyn lomakkeen O`Live Caren tietosuojavastaavalle.
- Ilmoita osoitteeseen safe@olivecare.fi halustasi käyttää tietosuoja-asetuksen mukaista oikeutta. Saat jatko-ohjeet lomakkeen ja tunnistusasiakirjan lähettämiseen salattuna sähköpostina.
Käytämme lomakkeen ja tunnistusasiakirjan tietoja ainoastaan pyynnön käsittelyyn sekä pyynnön tekijän henkilöllisyyden varmistamiseen. Mikäli olet toimittanut kopion henkilöllisyystodistuksesta kirjeitse, se palautetaan sinulle vastattaessa pyyntöösi. Mikäli toimitat kopion sähköisesti, se hävitetään tunnistamisen jälkeen. Vastaamme kaikkiin rekisteröityjen oikeuksiin liittyviin pyyntöihin viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Vastaus toimitetaan sinulle postitse tai salatulla sähköpostilla. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyyntöjen monimutkaisuus ja määrä. Mikäli määräaikaa jatketaan, ilmoitamme sinulle viivästymisestä ja siihen johtaneista syistä kuukauden sisään pyynnön vastaanottamisesta.
Huomaathan, että voit käyttää kutakin rekisteröidyn oikeutta kerran vuodessa veloituksetta.
Evästeet
Mikäli käytämme verkkosivuillamme evästeitä. Voit muuttaa tai peruuttaa suostumuksesi evästeiden käyttöön milloin tahansa.
Saatamme tallentaa laitteellesi evästeitä, jos ne ovat ehdottoman välttämättömiä tämän verkkosivuston toiminnan varmistamiseksi. Kaikkiin muihin tarkoituksiin vaaditaan suostumuksesi (oikeudellinen peruste).
Tämä sivusto voi käyttää erityyppisiä evästeitä. Jotkut evästeet ovat sivuillamme esiintyvien kolmansien osapuolten palveluiden asettamia.
Mihin voin ottaa yhteyttä?
Vastaamme mielellämme kysymyksiin, jotka koskevat O`Live Care asiakkaan yksityisyyden suojaa.
Tietoturva- ja tietosuojavastaava
Pirjo Backman
safe@olivecare.fi
Tietosuojaseloste on kooste henkilötietojen käsittelykokonaisuudesta. Selosteet on luotu kaikista O`Live Caren loogisista henkilötietorekistereistä. Niissä on esitetty tietosuoja-asetuksen edellyttämät rekisteröidyille toimitettavat tiedot tiiviisti, ymmärrettävästi ja yksinkertaisella kielellä.
LIITTEET Tietosuojaselosteet: Työnhakijat, asukkaat, työntekijät, yhteistyökumppanit. |
Kyselylomakkeet rekisteristä ja ilmoituslomake tietoturvaloukkauksesta |
|
|
|
|
|
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR)
Tietosuojaseloste työnhakijat
Tässä tietosuojaselosteessa selitämme, miten käytämme henkilötietojasi hakiessasi työpaikkaa O`Live Care OY: ltä. Henkilötiedot ovat sinua koskevia tietoja, kuten nimesi, syntymäaikasi, yhteystietosi ja terveystietosi.
Selosteen nimi: O`Live Care tietosuojaseloste työnhakijoille. Yhteystietomme: O`Live Care Oy Hippenpiha 2, 20400 Turku. Tietosuojavastaavamme Pirjo Backman safe@olivecare.fi puh 0449808272.
Mistä keräämme tietoja? Saamme tietoja: Sinulta työnhakijana tai suostumuksellasi ulkopuoliselta henkilöltä, kuten suosittelijalta. Työnhakua hoitavalta ulkopuoliselta taholta. Tietojasi kerääviltä palveluntarjoajilta. Alla kerromme tarkemmin henkilötietojesi käsittelystä. Lisäksi löydät tietojen kohdalta henkilötietojen käsittelyn oikeudellisen perusteen ja säilytysajan.
Miksi käsittelemme henkilötietojasi? EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tietosuojaseloste. Rekrytointi ennalta määriteltyyn työtehtävään. Rekrytointi ennalta määrittelemättömään työtehtävään (avoin hakemus).
Mitä henkilötietojasi käsittelemme? Kuinka kauan säilytämme henkilötietojasi? Perustietosi, kuten nimi ja yhteystiedot. Tiedot koulutuksestasi, työkokemuksestasi ja osaamisestasi. Mahdollinen työhakemus, ansioluettelo ja kuva. Työnhakuasi koskevat muut tiedot, kuten yhteenvedot haastatteluista. Henkilö- ja soveltuvuusarviointeihisi liittyvät tiedot. Mahdollisen suosittelijasi yhteystiedot. Merkintä osallistumisestasi O`Live Caren järjestämiin koulutuksiin. Ammattihenkilötunnuksesi. Sopimus. Henkilötietoja käsitellään rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn välisen työsopimuksen täytäntöön panemiseen tai sopimusta edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseen rekisteröidyn pyynnöstä.
Mikä on lainmukainen peruste tietojesi käsittelylle? Lainmukainen velvoite: Rekisterinpitäjä säilyttää työhakemuksia sekä niihin liittyviä tietoja rekrytointiprosessin päättymisen jälkeen täyttääkseen laillisen velvoitteensa, koskien muun muassa työnhakijoiden yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.
Suostumus Henkilötietoja käsitellään suostumuksen perusteella rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn välistä työsopimusta edeltävien toimenpiteiden ajan. Säilytämme työhakemuksiin liittyviä tietoja 12 kuukauden ajan. Pyynnöstäsi poistamme tietosi jo aiemmin. EU:n yleinen tietosuoja-asetus Tietosuojaseloste toimenpiteiden toteuttamiseksi rekisteröidyn pyynnöstä.
Oikeutettu etu. Henkilötietoja käsitellään oikeutetun edun perusteella, jos käsittely on tarpeen rekisterin pitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi.
Kenelle luovutamme tietoja lain sallimissa rajoissa? Työnhakijan tietoja ei luovuteta ilman työntekijän erillistä pyyntöä.
Missä asioissa käytämme tietojen siirron tukena ulkopuolisia toimijoita? – Kun ylläpidämme ja kehitämme IT-järjestelmiä – Kun teemme soveltuvuusarvioita – Kun keräämme sinusta tietoja (esimerkiksi mistä?) – Kun ilmoitamme avoimen työpaikan ja käsittelemme työhakemuksia – Kun allekirjoitamme työsopimuksia – Ulkopuolisten toimijoiden kanssa olemme tarkasti sopineet, että tietojesi käsittelyssä noudatamme lainsäädäntöä ja toimimme aina tämän selosteen mukaisesti.
Siirretäänkö tietoja EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle? Rekisterinpitäjä ei siirrä tai luovuta tässä rekisterissä olevia henkilötietoja EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle.
Kuinka kauan säilytämme tietojasi? Rekisterinpitäjä säilyttää työnhakijoiden tietoja enintään 24 kuukauden ajan tietyn työtehtävän täyttämisen jälkeen. Lähtökohtaisesti työnhakija voi itse määritellä tietojen säilytysajan.
Mitä oikeuksia sinulla on henkilötietoihisi liittyen? Alla olemme kuvanneet oikeutesi ja niihin liittyvät periaatteet:
- Oikeus saada pääsy tietoihin EU:n yleinen tietosuoja-asetus, Tietosuojaseloste. Sinulla on oikeus saada vahvistus siitä, onko henkilötietojasi käsitelty sekä saada jäljennös henkilötiedoista. Jäljennös toimitetaan joko sähköisesti tai asiakirjana postitse.
- Oikeus tietojen oikaisemiseen. Sinulla on oikeus pyytää O`Live Carea oikaisemaan sinua koskevat epätarkat tai virheelliset tiedot. Tiedon virheellisyys ratkaistaan tapauskohtaisesti sen perusteella, onko tieto käsittelyn tarkoituksen kannalta virheellinen (tarpeeton, puutteellinen, vanhentunut).
- Oikeus tietojen poistamiseen (”oikeus tulla unohdetuksi”) O`Live Care on lähtökohtaisesti velvoitettu säilyttämään henkilötietoja koko työsuhteen voimassaoloajan ja vielä sen päättymisen jälkeen. Oikeutta tietojesi poistamiseen ei siis ole, jos käsittely on tarpeen lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi tai jos käsittely tapahtuu oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
- Käsittelyn rajoittaminen. Sinulla on oikeus tietyissä laissa määritellyissä erityistilanteissa pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista.
- Käsittelyn vastustaminen. Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä, kun käsittely perustuu O`Live Caren oikeutettuun etuun tai henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointia varten.
- Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Sinulla on oikeus pyytää tietosi koneluettavassa muodossa siirrettäväksi eteenpäin toiselle palveluntarjoajalle. Tämä oikeus koskee niitä tietoja, jotka ovat elektronisessa muodossa ja joiden käsittely perustuu, joko suostumukseen tai sopimuksen täytäntöön panemiseen.
- Oikeus peruuttaa suostumus. Jos henkilötietojesi käsittely perustuu suostumukseen, sinulla on oikeus peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa. Suostumuksen peruuttamisen jälkeen kyseinen suostumukseen perustuva käsittely lopetetaan.
- Oikeus tehdä valitus viranomaiselle, EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tietosuojaseloste. Jos emme ole käsitelleet tietojasi mielestäsi lainmukaisesti, voit tehdä valituksen tietosuojaviranomaiselle. Arvostaisimme kuitenkin sitä, jos ottaisit yhteyttä ja kertoisit huolenaiheesi ensin suoraan meille, jotta voisimme yrittää ratkaista ne yhdessä.
Kuinka nopeasti vastaamme tietopyyntöösi? Vastaamme tietopyyntöihin viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Voimme tarvittaessa jatkaa määräaikaa enintään kahdella kuukaudella, jos pyyntö on monimutkainen tai laaja. Jos määräaikaa jatketaan, ilmoitamme sinulle viivästymisestä ja sen syistä kuukauden sisään pyynnön vastaanottamisesta. Kunkin oikeuden käyttämiseksi meidän on tunnistettava sinut. Tunnistamisen teemme aina hyväksyttyjä tunnistusmenetelmiä käyttäen.
Mitä periaatteita käytämme suojatessamme tietojasi? Tietosi sijaitsevat kulunvalvonnalla suojatuissa tiloissa. Rajoitamme tietojen käyttöä käyttövaltuuksin. Ohjeistamme tarkasti O`Live Care Kastanjan henkilökuntaa tietojesi käytössä. Koulutamme tietojen käsittelystä ja tietosuojasta työntekijöitämme. Varmennamme ja suojaamme tiedot asianmukaisesti.
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR)
Tietosuojaseloste Asukkaat
Tässä tietosuojaselosteessa selitämme, miten käytämme ja käsittelemme henkilötietojasi O`Live Care Oy:n Kastanjan asumispalveluissa. Henkilötiedot ovat sinua koskevia tietoja, kuten nimesi, syntymäaikasi, yhteystietosi ja terveystietosi. Tietosuojaseloste sisältää henkilötietojen käsittelyn vammais-/kehitysvammaisten palveluissa.
Selosteen nimi O`Live Care – Tietosuojaseloste asukkaille. Rekisterinpitäjänä VARHA
Yhteystietomme O`Live Care Oy Hippenpiha 2, 20400 Turku. Tietosuojavastaava Pirjo Backman safe@olivecare.fipuh 0449808272.
Mistä saamme tietosi? Kaikki asiakkaat. Sinulta käyttäessäsi O`Live Caren tarjoamia palveluja (esim. hoidon myötä saatu tieto). Muilta terveydenhuoltolaitoksilta ja Kanta – palvelusta (sinun tai edunvalvojasi suostumuksella) Vakuutusyhtiön korvaama hoito. Vakuutusyhtiöltäsi. Hyvinvointialueen järjestämä hoivapalvelu, joissa O`Live Care toimii sopimuskumppanina. Hyvinvointialueelta. Saamme tietoa myös tallentavista valvontakamerajärjestelmistä yksiköiden tiloissa (ei juuri nyt käytössä). O`Live Care Oy Kastanjan läheisviestintää varten saamme tiedot sinulta tai läheisiltäsi. Alla kerromme tarkemmin henkilötietojesi käsittelystä. Lisäksi löydät tietojen kohdalta henkilötietojen käsittelyn oikeudellisen perusteen ja säilytysajan.
Miksi käsittelemme henkilötietojasi? EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tietosuojaseloste.
Mikä on oikeusperuste tietojesi käsittelylle? Hoitosi suunnittelu, toteutus ja seuranta. Terveytesi edistäminen ja siihen liittyvien toimien suunnittelu. Kun toteutamme terveyden- ja sosiaalihuollon toimintaa koskevia säädöksiä ja määräyksiä. Oikeuksiesi ja etuuksiesi varmistaminen.
Mitä tietojasi käsittelemme? Perustietosi, kuten nimi ja henkilötunnus. Yhteystietosi, kuten osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, kotikunta ja muut asiakkaan ilmoittamat yhteystiedot. Hoitosi järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi välttämättömät terveydentilatiedot. Laboratorio-, kuvantamis- ja muut tutkimustiedot. Sopimustiedot, kuten tiedot hankkimistasi palveluista ja niiden sisällöstä. Mahdollisen edunvalvojasi perustiedot, kuten nimi. Mahdollisen edunvalvojasi yhteystiedot, kuten osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja
Sopimus. Henkilötietoja käsitellään sinun tai hyvinvointialueesi kanssa tehdyn sopimuksen täytäntöön panemiseen tai sopimusta edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseen pyynnöstäsi.
Lainmukainen velvoite. Henkilötietojasi käsitellään tietosuojaa koskevan kansallisen ja EU-lainsäädännön ohella sosiaalihuollon järjestämistä, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjoja koskevan lainsäädännön asettamien vaatimusten mukaisesti. Asiakasasiakirjoihin merkitään sosiaalihuollon järjestämisen, suunnittelun, ja oletko suorassa sopimussuhteessa O`Live Care kanssa.
Kuinka kauan säilytämme tietojasi? Säilytämme tietojasi lainsäädännön asettamien vaatimusten mukaisesti (esim. Laki sosiaalihuollon asiakirjoista). Jos asumispalvelusi on hyvinvointialueen kautta järjestetty, säilytämme tietojasi sopimussuhteesi ajan. Tämän jälkeen luovutamme tiedot hyvinvointialueelle arkistoitavaksi. EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tietosuojaseloste. Muut edunvalvojasi ilmoittamat yhteystiedot. Läheistesi yhteystiedot toteuttamisen ja seurannan edellyttämät tarpeelliset tiedot. Asiakasasiakirjat luovutetaan lain vaatimusten mukaisesti viranomaisille, kuten Kela ja Kanta -rekisteri. Palveluittesi laskutus ja raportointi. Yhteystietosi, kuten osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, kotikunta ja muut asiakkaan ilmoittamat yhteystiedot. Mahdollisen edunvalvojasi perustiedot, kuten nimi. Mahdollisen edunvalvojasi yhteystiedot, kuten osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja muut edunvalvojasi ilmoittamat yhteystiedot. Hoitoa, tutkimuksia ja asumista koskevat laskutustiedot. Vakuutukseen liittyvät tiedot, kuten vakuutusnumero. Nimeämäsi yhteyshenkilön tiedot, kuten nimi ja yhteystiedot.
Sopimus Henkilötietoja käsitellään sinun tai hyvinvointialueesi kanssa tehdyn sopimuksen perusteella. Tietojesi säilytys perustuu lainsäädäntöön (esim. Kirjanpitolaki). EU:n yleinen tietosuoja-asetus Tietosuojaseloste. Mahdolliset valtakirjat, kuten tilienvaltakirjat. Tallentavan kameravalvonnan piiriin kuuluvat yksikön ulko-oven ympäristössä syntyneet kuvatallenteet mukaan lukien tallennusaika ja – paikka (ei nyt käytössä). Rekisterinpitäjän oikeutettu etu. Oikeutettu etumme on huolehtia toimitilojen turvallisuudesta. Kuvatallenteiden säilytysaika on 12 kuukautta, jonka jälkeen ne poistetaan. Palveluiden, hoivan laadun ja niihin liittyvien tietojärjestelmien kehittäminen. Toimintakyvyn arviointitieto, josta on poistettu suorat tunnistetiedot (nimi, henkilötunnus) Rekisterinpitäjän oikeutettu etu: Oikeutettu etumme on parantaa hoivan laatua ja kehittää palveluitamme. Tunnisteettomia tietoja säilytetään kehittämistyön kannalta tarpeellinen aika, jonka jälkeen ne poistetaan.
Milloin saat tietoja itsestäsi?
- Jos sinulla on O`Live Care asiakas- tai hoitosuhde
- Jos sinulla on ollut O`Live Care asiakas- tai hoitosuhde ja tietojasi säilytetään lainsäädännön (kuten asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain) takia
- Jos olet asiakas- tai hoitosuhteessa olevan läheinen.
Kenelle luovutamme tietoja lain sallimissa rajoissa? KELA – Kanta-rekisteri – Terveydenhuollon viranomaiset, kuten THL, AVI ja Valvira. Perintäyhtiöille, maksamattomien laskujen perinnän osalta. Hyvinvointialueelle, kun palvelua tuotetaan hyvinvointialueelle. EU:n yleinen tietosuoja-asetus Tietosuojaseloste. Vakuutusyhtiöille, ainoastaan kun henkilön hoitoon liittyvät kulut katetaan vakuutuksella ja henkilö on esittänyt tahdonilmaisun siirtää tietonsa vakuutusyhtiölle.
Missä asioissa käytämme tietojen siirron tukena ulkopuolisia toimijoita? Kun ylläpidämme ja kehitämme IT-järjestelmiä – Kun hoitoosi liittyy ulkopuolisen tahon terveyspalveluita, kuten kuvantaminen. Laskutus. Ulkopuolisten toimijoiden kanssa olemme tarkasti sopineet, että tietojesi käsittelyssä noudatamme lainsäädäntöä ja toimimme aina tämän selosteen mukaisesti.
Siirretäänkö tietojasi EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle? Emme siirrä tai luovuta henkilötietojasi EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle.
Millä perusteella tietojasi säilytetään? Säilytämme henkilötietojasi asiakassuhteen keston ajan sekä sen päättymisen jälkeen lainsäädännön vaatimusten mukaisesti. Tietojen säilytysajat perustuvat olemassa olevaan lainsäädäntöön, kuten sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista annettuun lakiin, asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettuun lakiin sekä Sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen asiakasasiakirjoista.
Mitä oikeuksia sinulla on henkilötietoihisi liittyen? Alla olemme kuvanneet oikeutesi ja niihin liittyvät periaatteet:
- Oikeus saada pääsy tietoihin Sinulla on oikeus saada vahvistus siitä, onko henkilötietojasi käsitelty sekä saada jäljennös henkilötiedoista. Jäljennös toimitetaan joko sähköisesti tai asiakirjana postitse.
- Oikeus tietojen oikaisemiseen Sinulla on oikeus pyytää O`Live Care oikaisemaan sinua koskevat epätarkat tai virheelliset tiedot. Tiedon virheellisyys ratkaistaan tapauskohtaisesti sen perusteella, onko tieto käsittelyn tarkoituksen kannalta virheellinen (tarpeeton, puutteellinen, vanhentunut).
- Oikeus tietojen poistamiseen (”oikeus tulla unohdetuksi”) Lähtökohtaisesti meidän pitää säilyttää henkilötietojasi koko asiakas- tai hoitosuhteen voimassaoloajan ja vielä sen päättymisen jälkeen. Oikeutta tietojesi poistamiseen ei siis ole, jos käsittely on tarpeen lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi tai jos käsittely tapahtuu oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi. EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tietosuojaseloste.
- Käsittelyn rajoittaminen. Sinulla on oikeus tietyissä laissa määritellyissä erityistilanteissa pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista.
- Käsittelyn vastustaminen. Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä, kun käsittely perustuu O`Live Caren oikeutettuun etuun tai henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointia varten.
- Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Sinulla on oikeus pyytää tietojasi tietokoneluettavassa muodossa siirrettäväksi eteenpäin toiselle palveluntarjoajalle. Tämä oikeus koskee niitä tietoja, jotka ovat elektronisessa muodossa ja joiden käsittely perustuu joko suostumukseen tai sopimuksen täytäntöön panemiseen.
- Oikeus peruuttaa suostumus, jos henkilötietojesi käsittely perustuu suostumukseen, sinulla on oikeus peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa. Suostumuksen peruuttamisen jälkeen kyseinen suostumukseen perustuva käsittely lopetetaan.
- Oikeus tehdä valitus viranomaiselle, jos emme ole käsitelleet tietojasi mielestäsi lainmukaisesti, voit tehdä valituksen tietosuojaviranomaiselle. Arvostaisimme kuitenkin sitä, jos ottaisit yhteyttä ja kertoisit huolenaiheesi ensin suoraan meille, jotta voisimme yrittää ratkaista ne yhdessä.
Kuinka nopeasti vastaamme tietopyyntöösi? Vastaamme tietopyyntöihin viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Voimme tarvittaessa jatkaa määräaikaa enintään kahdella kuukaudella, jos pyyntö on monimutkainen tai laaja. Jos määräaikaa jatketaan, ilmoitamme sinulle viivästymisestä ja sen syistä kuukauden sisään pyynnön vastaanottamisesta. Kunkin oikeuden käyttämiseksi meidän on tunnistettava sinut. Tunnistamisen teemme aina hyväksyttyjä tunnistusmenetelmiä käyttäen.
Mitä periaatteita käytämme suojatessamme tietojasi? Tietosi sijaitsevat kulunvalvonnalla suojatuissa tiloissa – Rajoitamme tietojen käyttöä käyttövaltuuksin O`Live Caren EU:n yleinen tietosuoja-asetus Tietosuojaseloste. Ohjeistamme tarkasti O`Live Care OY Kastanjan henkilökuntaa tietojesi käytössä. Koulutamme tietojen käsittelystä ja tietosuojasta työntekijöitämme – Varmennamme ja suojaamme tiedot asianmukaisesti
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR)
Tietosuojaseloste Työntekijät
Tässä tietosuojaselosteessa selitämme, miten käytämme henkilötietojasi työskennellessäsi O`Live Care OY:ssä. Henkilötiedot ovat sinua koskevia tietoja, kuten nimesi, syntymäaikasi, yhteystietosi ja terveystietosi.
Selosteen nimi: O`Live Caren tietosuojaseloste työntekijöille.
Yhteystietomme: O`Live Care Oy Hippenpiha 2, 20400 Turku. Tietosuojavastaavamme Pirjo Backman safe@olivecare.fi puh 0449808272.
Mistä keräämme tietoja? Saamme tietoja sinulta työntekijänä. Viranomaisilta erityisen lain perusteella. Alla kerromme tarkemmin henkilötietojesi käsittelystä. Lisäksi löydät tietojen kohdalta henkilötietojen käsittelyn oikeudellisen perusteen ja säilytysajan.
Miksi käsittelemme henkilötietojasi? Mitä henkilötietojasi käsittelemme? Mikä on oikeusperuste tietojesi käsittelylle? Kuinka kauan säilytämme henkilötietojasi? − Työsuhteeseesi liittyvien asioiden hoitaminen, kuten palkanmaksu. Työsuhteeseesi liittyvien työnantajavelvoitteiden hoitaminen. Rekisterinpitäjän oman toiminnan tilastointi ja suunnittelu. Oikeuksiesi ja etujesi varmistaminen. Kaikki työntekijät. Perustietosi, kuten nimi, henkilötunnus tai syntymäaika, kansalaisuus. Yhteystietosi, kuten osoite, puhelinnumero, sähköposti. Työsopimus. Työsuhteen kannalta oleelliset tiedot, kuten lomalistat. Muut työsuhteesi kannalta oleelliset tiedot, kuten ansioluettelo, koulutustiedot ja osaamiseesi liittyvät tiedot. Pankkiyhteystietosi ja verokorttisi. Salassapitosopimus Sote-alan ammattihenkilöt. JulkiTerhikki -merkintä: rekisteröintinumerosi, Mikäli olet muun kuin Suomen kansalainen, otetaan kopio passista, A1- todistuksesta ja kielitutkinnosta. Mikäli ammattihenkilö on EU-maan ulkopuolelta, otetaan kopio oleskelu-/työluvasta.
Sopimus Henkilötietoja käsitellään sinun ja O`Live Care välisen työsopimuksen täytäntöön panemiseen tai työsopimusta edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseen pyynnöstäsi. Lainmukainen velvoite. Henkilötietoja käsitellään lainmukaisen velvoitteen perusteella silloin, kun käsittelyn kohteena on − Työsuhdeasiakirjat (Työsopimuslaki 55/2001) − Työaika-asiakirjat (Työaikalaki 872/2019) − Palkkausta ja palkanmaksua koskevat asiakirjat (Kirjanpitolaki 1336/1997) EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevien osalta kopio oleskelu-/työluvasta (Ulkomaalaislaki 30.4.2004/301) − Kopio EU:n koronatodistuksesta (Tartuntatautilaki 1227/2016) Työsuhteeseen liittyvien henkilötietojen säilyttämisaika perustuu lainsäädäntöön (esimerkiksi Työsopimuslaki, Työaikalaki tai Kirjanpitolaki). EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tietosuojaseloste. Opintosuoritusote, mikäli et ole vielä valmistunut. Tieto lainmääräämistä rokotuksista, kuten influenssarokotus. Turvallisuusselvitys tapauskohtaisesti tarvittaessa. Mahdolliset varoitukset. Tieto siitä, onko sinulla ajokortti. Eläkehakemukset ja eläkepäätökset. Vuorotteluvapaata koskevat asiakirjat. Irtisanomispäätökset ja yhteistoimintaa koskevat asiakirjat. Työriitoja ja työsovittelua koskevat asiakirjat. AY-jäsenmaksuselvitys. Ulosottotilitykset. Poissaoloilmoitukset ja päätökset. Ylityö- ja tunti-ilmoitukset. Mahdolliset lomautuslistat. Lääkejakotiloissa prosessien asianmukaisen toiminnan varmistaminen ja valvominen. Turvallisuutta tai hoivaprosessia vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäiseminen ja selvittäminen. Ulko-ovilla syntyvät kuvatallenteet (ei nyt käytössä). Rekisterinpitäjän oikeutettu etu. Oikeutettu etumme on varmistaa asukkaidemme ja työntekijöidemme turvallisuus sekä suojata omaisuutta. Videotallenteiden säilytysaika on 12 kuukautta, jonka jälkeen ne poistetaan. Työhyvinvointi ja työkykyyn liittyvä seuranta. Hoitoonohjausasiakirjat. Kuntoutusta koskevat asiakirjat. Työntekijän lääkärin tai sairaanhoitajan kirjoittama todistus, sairauslomien osalta. Sairaus ja tapaturmatiedostot, vakuuttamisasiakirjoineen.
Sopimus: Henkilötietoja käsitellään sinun ja O`Live Care välisen työsopimuksen täytäntöön panemiseen tai työsopimusta edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseen pyynnöstäsi. Lainmukainen velvoite. Henkilötietoja käsitellään lainmukaisen velvoitteen perusteella Työhyvinvointiin ja työkyvyn seurantaan liittyvien henkilötietojen säilytysaika perustuu lainsäädäntöön. O`Live Caren sinulle tarjoamat henkilöstöedut ja sisäiset koulutukset. Perustietosi, kuten nimi, yhteystietosi, kuten työ- tai henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi.
Rekisterinpitäjän oikeutettu etu: Oikeutettu etumme on tarjota henkilöstöllemme hyvinvointia tukevia etuuksia. Tietoja säilytetään työsuhteen ajan, jonka jälkeen ne poistetaan viivytyksettä.
Kenelle voimme jakaa tietojasi ja kuinka kauan niitä säilytämme: Luovutamme tietoja lain sallimissa rajoissa viranomaisille, kuten veroviranomaiselle, KELA:lle, Valviralle, AVI:lle, THL:lle ja TE-palveluille Vakuutusyhtiöille. Työterveyshuollon palveluntarjoajille.
Missä asioissa käytämme tietojen siirron tukena ulkopuolisia toimijoita? Kun ylläpidämme ja kehitämme IT-järjestelmiä. Kun teemme soveltuvuusarvioita. Kun allekirjoitamme työsopimuksia. Kun ylläpidämme työsuhteesi liittyviä tietoja.
Laskutus: Ulkopuolisten toimijoiden kanssa olemme tarkasti sopineet, että tietojesi käsittelyssä noudatamme lainsäädäntöä ja toimimme aina tämän selosteen mukaisesti.
Tietojen siirto: Siirretäänkö tietoja EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle? Emme siirrä työntekijöiden henkilötietoja EU/ETA-maiden ulkopuolelle.
Kuinka pitkään säilytämme tietojasi ja millä perusteella? Säilytämme henkilötietojasi työsuhteen keston ajan sekä sen päättymisen jälkeen olemassa olevan lainsäädännön vaatimusten mukaisesti. Säilytysaikaan vaikuttavia lakeja ovat muun muassa työsopimuslaki, työaikalaki, vuosilomalaki ja kirjanpitolaki.
Miten voit käyttää oikeuksiasi ja miten suojaamme tietojasi: Mitä oikeuksia sinulla on henkilötietoihisi liittyen? Alla olemme kuvanneet oikeutesi ja niihin liittyvät periaatteet:
- Oikeus saada pääsy tietoihin. Sinulla on oikeus saada vahvistus siitä, onko henkilötietojasi käsitelty sekä saada jäljennös henkilötiedoista. Jäljennös toimitetaan joko sähköisesti (salattu) tai asiakirjana postitse.
- Oikeus tietojen oikaisemiseen. Sinulla on oikeus pyytää O`Live Care oikaisemaan sinua koskevat epätarkat tai virheelliset tiedot. Tiedon virheellisyys ratkaistaan tapauskohtaisesti sen perusteella, onko tieto käsittelyn tarkoituksen kannalta virheellinen (tarpeeton, puutteellinen, vanhentunut).
- Oikeus tietojen poistamiseen (”oikeus tulla unohdetuksi”). O`Live Care on lähtökohtaisesti velvoitettu säilyttämään henkilötietoja koko työsuhteen voimassaoloajan ja vielä sen päättymisen jälkeen. Oikeutta tietojesi poistamiseen ei siis ole, jos käsittely on tarpeen lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi tai jos käsittely tapahtuu oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
- Käsittelyn rajoittaminen. Sinulla on oikeus tietyissä laissa määritellyissä erityistilanteissa pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista.
- Käsittelyn vastustaminen. Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä, kun käsittely perustuu O`Live Caren oikeutettuun etuun tai henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointia varten.
- Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Sinulla on oikeus pyytää tietojasi koneluettavassa muodossa siirrettäväksi eteenpäin toiselle palveluntarjoajalle. Tämä oikeus koskee niitä tietoja, jotka ovat elektronisessa muodossa ja joiden käsittely perustuu, joko suostumukseen tai sopimuksen täytäntöön panemiseen.
- Oikeus peruuttaa suostumus. Jos henkilötietojesi käsittely perustuu suostumukseen, sinulla on oikeus peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa. Suostumuksen peruuttamisen jälkeen kyseinen suostumukseen perustuva käsittely lopetetaan.
- Oikeus tehdä valitus viranomaiselle. Jos emme ole käsitelleet tietojasi mielestäsi lainmukaisesti, voit tehdä valituksen tietosuojaviranomaiselle. Arvostaisimme kuitenkin sitä, jos ottaisit yhteyttä ja kertoisit huolenaiheesi ensin suoraan meille, jotta voisimme yrittää ratkaista ne yhdessä.
Kuinka nopeasti vastaamme tietopyyntöösi? Vastaamme tietopyyntöihin viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Voimme tarvittaessa jatkaa määräaikaa enintään kahdella kuukaudella, jos pyyntö on monimutkainen tai laaja. Jos määräaikaa jatketaan, ilmoitamme sinulle viivästymisestä ja sen syistä kuukauden sisään pyynnön vastaanottamisesta. Kunkin oikeuden käyttämiseksi meidän on tunnistettava sinut. Tunnistamisen teemme aina hyväksyttyjä tunnistusmenetelmiä käyttäen.
Mitä periaatteita käytämme tietojasi suojatessa? Tietosi sijaitsevat kulunvalvonnalla suojatuissa tiloissa. Rajoitamme tietojen käyttöä käyttövaltuuksin. Ohjeistamme tarkasti O`Live Care Kastanjan henkilöstöä tietojesi käytössä. Koulutamme tietojen käsittelystä ja tietosuojasta työntekijöitämme. Varmennamme ja suojaamme tiedot asianmukaisesti.
EU:n yleinen tietosuoja-asetus
Tietosuojaseloste Yhteistyökumppanit
Tässä tietosuojaselosteessa selitämme, miten käytämme henkilötietojasi toimiessasi O`Live Care Oy:n yhteistyökumppanina. Henkilötiedot ovat sinua koskevia tietoja, kuten nimesi, syntymäaikasi, yhteystietosi ja terveystietosi.
Selosteen nimi O`Live Care – Tietosuojaseloste yhteistyökumppaneille ja niiden yhteyshenkilöille
Yhteystietomme O`Live Care : O`Live Care Oy Hippenpiha 2, 20400 Turku. Tietosuojavastaavamme Pirjo Backman safe@olivecare.fi puh 0449808272.
Mistä keräämme tietoja? Potentiaaliselta yhteistyökumppanilta. Yhteistyökumppanilta. Viranomaiselta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön ammattioikeuden tarkastamiseksi. Alla kerromme tarkemmin henkilötietojesi käsittelystä. Lisäksi löydät tietojen kohdalta henkilötietojen käsittelyn oikeudellisen perusteen ja säilytysajan.
Miksi käsittelemme henkilötietojasi? Mitä henkilötietojasi käsittelemme? Mikä on oikeusperuste tietojen käsittelylle? Kuinka kauan säilytämme henkilötietojasi? EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tietosuojaseloste. Mahdollisten yhteystyökumppanien valintaan liittyvät toimenpiteet. Yhteistyökumppanin ja O`Live Caren sopimussuhteeseen liittyvien asioiden ja velvoitteiden hoitaminen. O`Live Caren oman toiminnan tilastointi, raportointi ja suunnittelu. Muu yhteistyösuhteiden ylläpitämiseen liittyvä viestintä ja tiedottaminen. Yhteistyökumppanin ja/tai sen työntekijän perustiedot, kuten nimi ja henkilötunnus. Yhteystiedot: osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja muut ilmoitetut yhteystiedot. Rikosrekisteriote (rekisteriin tallennetaan tieto, että kyseinen dokumentti on tarkastettu). Haastatteluun liittyvät tiedot Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt. Terhikki -merkintä. Mikäli ammattihenkilö on ulkomaalainen, otetaan kopio passista, A1- todistuksesta ja kielitutkinnosta.
Sopimus: Henkilötietoja käsitellään O`Live Caren ja sinun tai työnantajasi välisen sopimuksen täytäntöön panemiseen tai sopimusta edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseen pyynnöstäsi.
Lainmukainen velvoite: Henkilötietoja käsitellään lainmukaisen velvoitteen perusteella Rikosrekisteriote lastenhuollon Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden osalta seuraavasti: Potentiaalisten yhteistyökumppanien henkilötietoja säilytetään, kunnes suostumus perutaan. Sopimussuhteessa olevien yhteistyökumppanien henkilötietoja säilytetään sopimussuhteen keston ajan sekä sen päättymisen jälkeen olemassa olevan lainsäädännön vaatimusten mukaisesti, esimerkiksi Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista (2022). EU:n yleinen tietosuoja-asetus Tietosuojaseloste.
Suostumus: Henkilötietoja käsitellään suostumuksen perusteella, kun rekisterinpitäjä ei ole vielä sopimussuhteessa yhteistyökumppaniin ja käsittelyn tarkoituksena on löytää sopiva yhteistyökumppani tiettyyn toimintoon. yhteistyöhön ei päädytä. Sopimussuhteessa olevien yhteistyökumppanien henkilötietoja säilytetään sopimussuhteen keston ajan sekä sen päättymisen jälkeen olemassa olevan lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.
Muut: Jos olet sopimussuhteessa oleva yhteistyökumppani, henkilötietojasi säilytetään sopimussuhteen keston ajan sekä sen päättymisen jälkeen olemassa olevan lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.
Kenelle luovutamme tietoja lain sallimissa rajoissa? Viranomaisille, kuten THL:lle, AVI:lle ja Valviralle, Kunnalle, kaupungille tai hyvinvointialueelle, kun yhteistyökumppani tuottaa palvelua jollekin em. tahoista. Muille viranomaisille lain sallimissa rajoissa EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Tietosuojaseloste.
Missä asioissa käytämme tietojen siirron tukena ulkopuolisia toimijoita? Kun ylläpidämme ja kehitämme IT-järjestelmiä. Laskutus. Ulkopuolisten toimijoiden kanssa olemme tarkasti sopineet, että tietojesi käsittelyssä noudatamme lainsäädäntöä ja toimimme aina tämän selosteen mukaisesti.
Siirretäänkö tietojasi EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle? Emme siirrä yhteistyökumppaneidemme henkilötietoja EU:n tai ETAalueen ulkopuolelle.
Kuinka pitkään säilytämme tietojasi ja millä perusteella? Säilytämme henkilötietojasi lainsäädännön vaatimusten mukaisesti. Mitä oikeuksia sinulla on henkilötietoihisi liittyen? Alla olemme kuvanneet oikeutesi ja niihin liittyvät periaatteet:
- Oikeus saada pääsy tietoihin Sinulla on oikeus saada vahvistus siitä, onko henkilötietojasi käsitelty sekä saada jäljennös henkilötiedoista. Jäljennös toimitetaan joko sähköisesti tai asiakirjana postitse.
- Oikeus tietojen oikaisemiseen Sinulla on oikeus pyytää O`Live Care oikaisemaan sinua koskevat epätarkat tai virheelliset tiedot. Tiedon virheellisyys ratkaistaan tapauskohtaisesti sen perusteella, onko tieto käsittelyn tarkoituksen kannalta virheellinen (tarpeeton, puutteellinen, vanhentunut).
- Oikeus tietojen poistamiseen (”oikeus tulla unohdetuksi”) O`Live Care on lähtökohtaisesti velvoitettu säilyttämään henkilötietoja koko työsuhteen voimassaoloajan ja vielä sen päättymisen jälkeen. Oikeutta tietojesi poistamiseen ei siis ole, jos käsittely on tarpeen lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi tai jos käsittely tapahtuu oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
- Käsittelyn rajoittaminen Sinulla on oikeus tietyissä laissa määritellyissä erityistilanteissa pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista.
- Käsittelyn vastustaminen Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä, kun käsittely perustuu O`Live Care oikeutettuun etuun tai henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointia varten.
- Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen Sinulla on oikeus pyytää tietojesi koneluettavassa muodossa siirrettäväksi eteenpäin toiselle palveluntarjoajalle. Tämä oikeus koskee niitä tietoja, jotka ovat elektronisessa muodossa ja joiden käsittely perustuu, joko suostumukseen tai sopimuksen täytäntöön panemiseen.
- Oikeus peruuttaa suostumus. Jos henkilötietojesi käsittely perustuu suostumukseen, sinulla on oikeus peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa. Suostumuksen peruuttamisen jälkeen kyseinen suostumukseen perustuva käsittely lopetetaan.
- Oikeus tehdä valitus viranomaiselle. Jos emme ole käsitelleet tietojasi mielestäsi lainmukaisesti, voit tehdä valituksen tietosuojaviranomaiselle. Arvostaisimme kuitenkin sitä, jos ottaisit yhteyttä ja kertoisit huolenaiheesi ensin suoraan meille, jotta voisimme yrittää ratkaista ne yhdessä.
Kuinka nopeasti vastaamme tietopyyntöösi? Vastaamme tietopyyntöihin viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Voimme tarvittaessa jatkaa määräaikaa enintään kahdella kuukaudella, jos pyyntö on monimutkainen tai laaja. Jos määräaikaa jatketaan, ilmoitamme sinulle viivästymisestä ja sen syistä kuukauden sisään pyynnön vastaanottamisesta. Kunkin oikeuden käyttämiseksi meidän on tunnistettava sinut. Tunnistamisen teemme aina hyväksyttyjä tunnistusmenetelmiä käyttäen.
Mitä periaatteita käytämme suojatessamme tietojasi? Tietosi sijaitsevat kulunvalvonnalla suojatuissa tiloissa. Rajoitamme tietojen käyttöä käyttövaltuuksin. Ohjeistamme tarkasti organisaatiotamme tietojesi käytössä. Koulutamme tietojen käsittelystä ja tietosuojasta työntekijöitämme. Varmennamme ja suojaamme tiedot asianmukaisesti
O`Live Care OY:n tietosuojaseloste, ilmoitus henkilövahingosta, ilmoitus tietoturvaloukkauksesta
Kysely rekisteröidyltä
Tämän lomakkeen avulla voit käyttää tietosuoja-asetuksen mukaista oikeutta saada tietoosi henkilötiedot, joita O`Live Care Oy käsittelee sekä oikeus pyytää tietojen oikaisemista tai poistoa. Tämän lomakkeen sekä henkilötodistuksen tietoja käytetään vain ja ainoastaan pyynnön tekijän henkilöllisyyden varmistamiseen. Voit toimittaa täytetyn lomakkeen seuraavilla tavoilla:
- a) Mene lomakkeen kanssa toimipisteeseen, jossa O`Live Caren Kastanja yksikön työntekijä varmistaa henkilöllisyytesi ja tämä työntekijä toimittaa täytetyn lomakkeen O`Live Caren tietosuojapäällikölle.
- b) Lähetä lomake yhdessä henkilötodistuksesi tai passisi kopion kanssa Tietosuojapäällikölle osoitteeseen Hippenpiha 2, 20400 Turku
Hakemuksesi ja oikeaksi todistetun henkilötodistuksesi kopio palautetaan sinulle yhdessä vastauksen kanssa.
- c) Ilmoita osoitteeseen halustasi käyttää oikeuksia. Saat tätä kautta jatko-ohjeistuksen lomakkeen ja henkilötodistuksen kopion lähettämiseen sähköisesti salattuna sähköpostina. Kopio henkilötodistuksesta hävitetään tunnistamisen jälkeen.
Tietosi:
Nimi:
Osoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Maa:
Henkilötunnus:
Sähköposti:
(lähetämme tiedot salatulla sähköpostilla)
Olen yrityksen asiakas / työntekijä (ilmoita yritys):
Suhteesi O`Live Care OY:n:
Työntekijä / entinen työntekijä
Omainen
Asiakas / entinen asiakas
Muu, kirjoita:
Pyyntö:
Haluan rekisteriotteen henkilötiedoistani.
Haluan, että henkilötietoni poistetaan (huomaa, että se ei ehkä ole mahdollista esimerkiksi kirjanpito-, työ- tai sosiaali- ja terveydenhuollon erityislainsäädäntöön perustuen)
Haluan, että virheelliset henkilötietoni korjataan.
Ilmoita, mitä on korjattava:
Uusi tieto:
Pyynnön vastaanottaja täyttää:
Olen tarkastanut pyynnön tekijän henkilötietojen oikeellisuuden ja vakuutan, että tiedot ovat oikein.
Kaupunki ja päivämäärä:
Allekirjoitus:
Nimenselvennys:
Tehtävänimike:
Ilmoitus henkilötietovahingosta
Tapahtuman tyyppi
Kuvaile tapahtunut mahdollisimman tarkasti
Ohje: Kuvaile, mitä on tapahtunut ja mitkä asiat ovat mahdollisesti johtaneet tapahtuneeseen. Lisäksi jos vahinko kohdistuu henkilötietoihin, ilmoita kenen tietoja (esim. työntekijä tai asukas) on kyseessä ja mitä tietoja vahinko koskee.
Mitä henkilöryhmää vahinko koskee?
Valitse vaihtoehdot: Kastanjan asukas tai heidän läheinen Kastanjan henkilökunta Muu
Koskeeko henkilötietovahinko alaikäisiä?
Kyllä
Ei
Kuinka montaa henkilöä vahinko koskee?
Mitä henkilötietoja vahinko koskee?
Valitse vaihtoehdot: Identiteettitiedot (esim. nimi ja syntymäaika) Henkilötunnus Yhteystiedot Muu Ei vielä tiedossa
Onko Kastanja
Valitse vaihtoehto:
Jos vahinko kohdistuu järjestelmään, ilmoita mihin
Onko tapahtumasta tehty rikosilmoitus?
Kyllä
Ei
Milloin vahinko tapahtui?
Päivämäärä ja kellonaika:
Nimi:
Puhelin:
Sähköposti: